💥 Frisættende lederskab 🔑 Fagligt fokuspunkt ❤️ Personligt lederskab ⭐️ Masterclass ⭐️

Nyt forløb. 2 spor. Et individuelt spor. Et gruppeundervisning og refleksionsspor.

Velkommen til en eksklusiv ⭐️ Masterclass ⭐️
En Masterclass, der løfter din ledelse til et nyt niveau!
Ledelse i en kompleks virkelighed kræver mere end blot erfaring – det kræver indsigt, mod og evnen til at navigere sikkert gennem konstante forandringer. Vores masterclass er designet til dig, der allerede er leder, men som ønsker at mestre kunsten at lede, når der ikke findes enkle løsninger.
Gennem intens, fokuseret undervisning udforsker vi ledelsens dybeste dimensioner: 
Hvordan træffer du beslutninger, når informationen er mangelfuld?
Hvordan leder du mennesker gennem usikkerhed uden at miste retningen?
Og hvordan styrker du din egen mentale kapacitet til at håndtere komplekse udfordringer med ro og overblik?
Denne masterclass går tæt på virkeligheden med cases, dilemmaer og refleksioner, som tvinger dig ud af komfortzonen. Vi stiller skarpt på din rolle som leder i en verden præget af komplekse relationer, modsatrettede interesser og konstant forandring. Du bliver en del af en intensiv læringsproces, hvor faglighed møder praksis, og hvor du lærer lige så meget af dine medkursisters erfaringer som af underviserens indsigter.
Resultatet? En stærkere, mere selvsikker og nuanceret tilgang til ledelse, som gør dig rustet til at træffe de afgørende beslutninger, når det virkelig gælder.
Er du klar til at tage det næste skridt i din ledelsesrejse?
Tilmeld dig nu XXXXX
Testimonials mv. her...
Ann-Christina Matzen Andreasen - JAC/Gentofte Kommune - en samtale om det overhovedet er muligt at starte med 90% frisættelse?
Marie Storkholm - Regionshospitalet Horsens - en samtale om skabe en tillidsbaseret kultur. Hvordan kan man få medarbejdere og ledere til at bidrage til en fælles indsats.

Ledelse i en kompleks virkelighed
At være leder i dag er ikke blot et spørgsmål om at træffe beslutninger og styre efter mål.
Det handler i stigende grad om at kunne navigere i kompleksitet, skabe mening midt i forandringer – og samtidig være til stede som menneske. En leder skal både kunne inspirere, udfordre, støtte, afgrænse og forandre – ofte på samme tid og overfor mange forskellige typer mennesker. 
Lederudvikling handler derfor ikke kun om værktøjer, men i lige så høj grad om bevidsthed. 
Om at kende sig selv som leder, forstå egne mønstre, og kunne justere, når omgivelserne kræver det. Udvikling sker ikke kun gennem læring – men også gennem refleksion, ærlighed og modet til at se sig selv i øjnene.
I vores tilgang arbejder vi både med det synlige og det mere subtile i lederskabet.
Fra adfærd og kommunikation til værdier, drivkræfter og blinde vinkler. Vi hjælper ledere med at finde ro i usikkerheden, styrke i deres ståsted og tydelighed i deres relationer. Ikke for at skabe perfekte ledere – men for at støtte dem i at være hele mennesker i en krævende rolle.  
Herfra kan der skabes ledelse med retning, nærvær og integritet.
Ikke som en facade, men som en praksis.

"Frisat ledelse" – et psykodynamisk forløb i frisatte organisationer
🌱 For dig, der: 
Arbejder i en organisation med flade strukturer, tillidsbaseret ledelse eller høj grad af selvorganisering.
Oplever, at frihed og ansvar følges ad – men at ledelse og beslutninger ofte bæres uden tydelige rammer.
Er nysgerrig på det, der foregår i dig selv og i dynamikkerne mellem mennesker og grupper.
Formål:
I frisættende organisationer forskydes ledelsesopgaven. Den formelle rolle fylder mindre – men det relationelle ansvar vokser. Mange ledere og medarbejdere står med opgaver og beslutninger, som ingen har defineret – men alle har forventninger til.

Dette forløb skaber et fortroligt og dybdegående rum, hvor du får sprog for det usynlige i ledelse – og adgang til en stærkere oplevelse af psykologisk tyngde og indre autoritet.

Et psykodynamisk læringsrum
 
Vi arbejder med begreber som:

▶️ Utydelige roller, skjulte forventninger og overansvar.
▶️ Relationelle spejlinger og følelsesmæssigt arbejde
▶️ Overføring og modoverføring i teamsamarbejde
▶️ Autenticitet og grænsesætning i systemer uden klassisk hierarki
▶️ Forsvarsmekanismer og frygten for at fejle (eller lykkes)
▶️ Psykologisk bæredygtighed og intern ledelseskapacitet

Forløbet
8-12 personer pr. hold

To veje ind i forløbet:  
1: Gruppeforløb / Undervisning (5 moduler)
Et praksisnært læringsrum for medarbejdere, ledere og nøglepersoner i frisatte organisationer. 
Hvert modul kombinerer psykodynamisk teori, fælles refleksion og konkrete øvelser:  
Dag 1
Ledelse uden titel – identitet og ansvar i forandring (Hel dag)
Dag 2
Frisættelse og det relationelle ledelsespres (Hel dag)
Dag 3
Indre modstand og skjulte psykologiske forsvar (Hel dag)
Dag 4
Samspil og emotionel kompleksitet i samarbejdet (Hel dag)

Dag 5
Bæredygtighed, integritet og den psykologiske kontrakt (Hel dag)

Individuelt forløb (6 sessioner)
Et 1:1 refleksionsrum, hvor du med en psykodynamisk tilgang undersøger: 

· Hvordan du træder i karakter i det frisatte rum
· Hvad du (ubevidst) kommer til at påtage dig – og hvorfor.
· Hvordan du kan stå stærkere i emotionelle og komplekse beslutninger.
· Hvordan du skaber indre ro og ydre klarhed i samarbejde.
· Ledelse uden sikkerhedsnet.
Sessionerne skaber plads til fordybelse, eftertanke og personlig integration – i respekt for din arbejdskontekst.
🧩 Hvad får du med? 
· Sprog for det usynlige og udefinerede i frisatte organisationer.
· Øget selvindsigt og robusthed i samarbejdet.
· Skarpere fornemmelse af egne grænser og ressourcer.
· Evne til at navigere i ledelse uden formel autoritet.
· En praksisnær forståelse af det psykologiske ansvar i fællesskaber 
👥 Hvem er det for?
· Nøglemedarbejdere med fagligt ansvar
· Projektledere, teamansvarlige og ledere i organisationer med selvledelse, netværksstruktur eller tillidsbaseret organisering.
· Organisationer, der ønsker at styrke intern ledelseskapacitet og psykologisk tryghed.
· HR og udviklingsansvarlige, der vil forebygge udbrændthed og aktivere emotionel intelligens.
Lisbeth Knudsen - Mandag Morgen/Altinget - Tillid til politikere er historisk lav og tilliden til offentlige instanser bevæger sig i en lige så bekymrende retning.
Karsten Mellon Ledelsesforsker/forfatter, Dennis Nørmark forfatter/antropolog & Kåre Svarre Jacobsen Kommunaldirektør Ishøj Kommune. Ledelse & frisættelse – er det en mulighed eller fælde?
Økonomi & sted (mangler)
Forløbet afvikles første gang.
Underviser/Gæsteundervisere...?!?
Sted... Zoologisk have - mødelokaler
Opstart august 2025 ?!?

pris: X

Kilder
(Mangler gennemgang)
Steen Visholm (2004) "Organisationspsykologi og psykodynamisk systemteori" In: Heinskou & Visholm (eds.) Psykologisk organisationspsykologi. København: Hans Reitzels forlag. Side 23-48
Eric J. Miller & Kenneth A. Rice (1967) "Selections from: Systems of organisation". In.: A.D. Colman & H. Bexton (eds.): Group Relations reader 1. Washington: A.K. Rice Institute 1975. 43-68
Helen Morgan & Kerry Thomas (1996) "A psychodynamic perspective on group processes. "In.: Wetherell, M. (ed). Identities, group and social issues. London: SAGE publ. Side 63-118
Armstrong, David & Rustin, Michael (2015) "Introduction: revisiting the paradigm. " In: Armstrong, David & Rustin, Michael (Eds.): Social defences against Anxiety. Exploration in.a paradigm. London: Karnac. Side 333-360
Jørgen Frode Bakka & Egil Fivelsdal (2008): "Organisationsteoriens korte historie" in Bakka & Fivelsdal (red.): Organisationsteoriens klassikere. Fra Clausewitz til Simon og Drucker. København: Handelshøjskolens Forlag. Pg. 1-24.
F.W. Taylor (1912): "Scientific management" in Bakka & Fivelsdal (red.): Organisationsteoriens klassikere. Fra Clausewitz til Simon og Drucker. København: Handelshøjskolens Forlag. Pg. 47-50.
Henri Fayol (1916): "Generelle principper for administration og ledelse" in Bakka & Fivelsdal (red.): Organisationsteoriens klassikere. Fra Clausewitz til Simon og Drucker. København: Handelshøjskolens Forlag. Pg. 74-89.
Max Weber (1922): "Det bureaukratiske herredømmes væsen, forudsætninger og udvikling." In.: Heine Andersen, Hans Henrik Bruun & Lars Bo Kaspersen (eds.): Max Weber. Udvalgte skrifter. Bind 2. København: Hans Reitzels Forlag 2003. Pg. 63-71
Steen Visholm (2003): “Autoritetsrelationen.” In: Torben Heinskou & Steen Visholm (eds.): Psykodynamisk organisationspsykologi. Hans Reitzels Forlag 2004. Pg. 84- 108.
Joshua Meyrowitz (1985): "Why Roles Change When Media Change." & "Questioning Authority." In: No Sense of Place. The Impact of Electronic Media on Social Behaviour. New York, Oxford: Oxford University Press 1986. P. 52-67 & 160- 172.
E. Mayo (1949): "Hawthorne og Western Electric Company." in Bakka & Fivelsdal (red.): Organisationsteoriens klassikere. Fra Clausewitz til Simon og Drucker. København: Handelshøjskolens Forlag. Pg. 94-104
Kurt Lewin (1939): "Experiments in Social Space." In: Lewin, Kurt (2000): Resolving Social Conflicts & Field Theory in Social Science. Washington D.C.: American Psychological Association.
Larry Hirschhorn (2001): "Passion and Group Life. Examining Moments of Creativity and Destructiveness." CFAR. http://www.cfar.com
Edmondson, Amy C. (2020): ”Kapitel 1. Fundamentet.” I: Den frygtløse organisation. København: Djøf Forlag. S. 31-56.
Isca Salzberger-Wittenberg (1983): "Learning to understand the nature of relationship." In.: Salzberger-Wittenberg/Williams/Osborne (Eds.): The Emotional Experience of Learning and Teaching. London: Karnac 1999. 23-77.
Steen Visholm (2001): "Om læring og psykodynamik" og "Psykodynamiske processer i skolen." 3. draft/kopi. 1-34.
Matthews, Sara (2007): Some notes on hate in Teaching. In: Psychoanalysis, Culture & Society. 12, 185-192.
Diamond, Michael A. (2012): “Challenges in Organizational Learning and Change. Repetition and the Compulsion to Repeat: Psychodynamic Challenges in Organizational Learning and Change.” In: Administration & Society publ. online.
Olya Khaleelee (2006): "Learning from experience and the experience of learning in Group Relations Conferences. In: Brunner, L., Nutkevitch, A. & Sher, M. (Eds.): Group Relations Conferences. Reviewing and Exploring Theory, Design, Role-Taking and Application. London: Karnac. 17-29.
Vibeke Vindeløv (2004): "Kapitel 2. Konflikter og deres eskalering." og "Kapitel 8. Parternes redegørelse og dialog." I: Konfliktmægling. København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag. Side 41-65 og 121-143.
Wallach, Tracy (2004): “Transforming Conflict: A Group Relations Perspective.” In.: Peace and Conflict Studies. Vol. 11, No 1.
Vamik Volkan (2004): "Kapitel 1. The Seven Threads of Large-Group Identity." og "Regression: Plunging bach Into a World of Fear and Desire." In: Blind Trust. Large Groups and Their Leaders in times of Crisis and Terror. Charlottesville, Virginia: Pitchstone Publ. Pg. 23-87
Stahlschmidt, Anders (2020), ”En kur mod konfliktskyhed”. Forfatteren Lumholt & Stahlschmidt. 1 udgave, 1. oplag
Lucey, Aideen (2015): ”Corporate cultures and inner conflicts.” In: Armstrong, David & Rustin, Michael (Eds.): Social Defences against Anxiety. Explorations in a Paradigm. London: Karnac. Pg. 213-221.
Sigmund Freud (1914): "Erindren, gentagen og gennemarbejden" og (1915a): "Bemærkninger om overføringskærligheden". I: Afhandlinger om behandlingsteknik. København: Hans Reitzels Forlag 1992. S. 151-160 og 161-173.
Wilfred R. Bion (1967). A Theory of Thinking. In.: Second Thoughts. London: Karnac 1993. S. 110-119.
Peter Koefoed og Steen Visholm (2011): ”Følelser i organisationer - psykodynamiske perspektiver.” in: Heinskou & Visholm (red.): Psykodynamisk organisationspsykologi II. På mere arbejde under overfladerne. København: Hans Reitzels Forlag.
Yannis Gabriel (1999): "Psychoanalytic Research into Organizations." In. Organizations in Depth. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publ. 251-279.
Wendy Hollway & Tony Jefferson (2001): Doing Qualitative Research Differently. Free Association, Narrative and the Interview Method. London: Sage Publ. 3-54
Manfred F. R. Kets de Vries (2020): Journeys in Coronavirus Land. Lessons from a pandemic. E-book. London: KDVI Press.
Dag Ingvar Jacobsen (2005): "Perspektiver på organisatorisk forandring." In: Organisationsændringer og forandringsledelse. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur. P. 19-52.
Steen Visholm (2004): “Modstand mod forandring - psykodynamiske perspektiver.” In: Torben Heinskou & Steen Visholm (Eds.): Psykodynamisk organisationspsykologi. København: Hans Reitzels Forlag.
Simon Western (2012): ”Introduction.” & ”A Critical Theory Approach to Coaching.” In: Coaching and Mentoring. A Critical Text. London: SAGE. Pg. 1-40.
Ulla Beck (2009): "Psykodynamik og coaching - hvorfor?" & "Psykodynamisk coaching" In: Psykodynamisk coaching. Fokus og dybde. København: Hans Reitzels Forlag, s. 13-62.
Edward R. Shapiro & A. Wesley Carr (1991): "The Interpretive Stance" & "An Organizational Illustration". In: Lost in Familiar Places. Creating New Connections between the individual and Society. New Haven and London: Yale University Press. Pg. 75-94
Susan Long (2006): "Drawing from role biography in organizational Role Analysis." In. John Newton, Susan Long &
Burkard Sievers (Eds.): Coaching in Depth. The Organizational Role Analysis Approach. London: Karnac. Pg. 127-144
Douglas Murray McGregor (1957): "The Human Side of the Enterprise." In.: Jay M. Shafritz & J. Steven Ott (eds.): Classics of Organisation Theory. Fifth Edition. Olando: Harcourt Publ. 2001. Pg. 179-184.
Dare to Lead - Brené Brown (2018) ”Brave Work. Tough Conversations. Whole Hearts”, Ebury Publishing.

Supervision for ledere
Som leder er din vigtigste opgave at bevare overblikket. Du har det overordnede ansvar for medarbejderne, din organisation, den faglige udvikling, samarbejdet - herunder arbejdsmiljøet - og ikke mindst dig selv og din egen adfærd. Du forventes at have professionelle kompetencer inden for en lang række områder, der spænder bredt fra strategisk tænkning til individuelle trivselssamtaler med dine medarbejdere. Dette stiller krav ikke kun til din faglighed, men også til din personlighed. Og hvad med ledelse på tværs af organisationen?
Kravene er mange, og selvom du måske allerede har kompetencerne, kan du af og til komme til at stå i et krydsfelt, hvor du både skal leve op til organisationens krav og imødekomme medarbejdernes forventninger. Det handler om at finde fodfæste i de komplekse problemstillinger, som fylder din arbejdsdag og hverdag.
Supervision af ledere afhjælper det pres og den stress, der kan ligge i dit ledelsesrum. For at forebygge dette giver supervisionssamtalerne dig et fagligt og personligt ståsted i den kompleksitet, som udgør en leders hverdag. Supervisionen bevidstgør, hvad du kan og hvad du vil være som leder. Den gør dig i stand til at vide, hvor du skal træde i karakter, og hvor du med fordel kan trække dig en smule tilbage. Supervision giver dig ikke bare overblik over dit arbejde, men også over dig selv som menneske i dit ledelsesarbejde.

Torben Kjærgaard, Kommunaldirektør, Frederikssund Kommune - Hvad er frisættende og hvad kan være faldgrupperne?
Jette Runchel, Præsident Røde Kors og tidl. kommunaldirektør, Poul Nielsen, At lede i mellemrummet er som at begive sig ind i et landskab uden klare grænser – en rejse, hvor svarene ikke altid er givet, og hvor vejen formes undervejs.
​​​​​​Organisationspsykologi og psykodynamisk supervision
Grundlæggende handler organisationspsykologi om at undersøge de bevidste og de ubevidste processer og dynamikker i organisationens hverdagsarbejde med at skabe resultater. Nogle af dem er hensigtsmæssige for at skabe resultater, mens andre ikke er det. Det betyder også, at vi kigger på det hele menneske - det menneske, der går på arbejde, har holdninger og følelser.
Vi har hver især et indre liv og nogle forestillinger om os selv og andre. De forestillinger betyder meget for, hvordan vi oplever og indgår i gruppedynamikker på arbejdspladsen.
Inden for organisationspsykologien opererer man med to niveauer: det, der foregår over overfladen, og det, der foregår under overfladen. Det er samspillet mellem det rationelle og det irrationelle. Med forandringer følger ofte en grad af angst, særligt for visse medarbejdere i en organisation. Bevægelsen fra det kendte til det ukendte, som forandringsprocesser beror på, kan medføre en form for tab for nogen, og det tab kan låse sig som modstand mod forandringer.
Mere viden via indsigt?
I hver opgave gemmer der sig angst. Hvad er psykodynamisk systemteori og hvordan anvendes dette i Mindcloud.
Ubevidst forsvar, samfundssind og fællesskaber.
Læs mere om baggrunden for, at tænke under beskydning, argumentationsevne og frie associationer.
En ’uønsket identitet’, dvs. en identitet med sine karaktertræk, der underminerer ens forrestiling om det ideelle jeg, er en af de væsentlige årsager til skam.
Lær at sige nej rigtigt, med fred indeni, der giver mere energi og overskud.
Back to Top