Psykologiske influencers🧞‍♂️
Vi skal tale om manipulation.
Er det tabu at tale om manipulation, mon? Følger der en usund skepsis og følelse af skyldighed med i al den efterfølgende relationelle adfærd med udgangspunkt i at være egennyttemaksimerende i ens virke som leder, når man fokuserer på emnet? Og skaber det dermed en berøringsangst?​​​​​​​
For der er faktisk tale om manipulation, når vi taler om evnen til at overtale andre til at gøre det, vi mener, er bedst for opgaven. 
Det handler om dine lederevner og din evne til at påvirke andre på en psykologisk måde. Problemet opstår, når det ikke er klart, om overtalelsen handler om en personlig gevinst, en bedre position i magtrelationer i organisationen eller rent og klart om opgaven. Uanset hvad, sender vi signaler om vores holdning, synspunkter og tilgang til opgaven gennem vores kommunikation, både verbalt og nonverbalt. Det er ikke altid klart i vores kommunikation, da det ikke kun handler om ord, men også om kropssprog og måden, vi formulerer os på.
Jeg fokuserer på de subtile måder, vi påvirkes og overtales i vores daglige liv og på arbejdspladser. Specielt vil jeg fremhæve, at når man er opmærksom på de forskellige principper for påvirkning, kan man bedre forstå, hvordan ens beslutninger påvirkes. Dette kan hjælpe med at træffe mere informerede beslutninger med opmærksomhed på ens egne interesser såsom at opnå succes, anerkendelse (økonomisk, fagligt og relationelt) eller at avancere i sin karriere som leder.
Med reference til tidligere nyhedsbreve (Nyhedsbrev#15 - Mentalisering, drømme og evnen til forandringsledelse) om at kunne balancere mellem ens egne og virksomhedens interesser på arbejdspladsen, er mit fokus at skabe indsigt i denne balance. Egne interesser kan både være ens private interesser og de interesser, ens afdeling/center man er leder af, kan have.
Det er vigtigt at være opmærksom på ens egne svagheder og bias, da disse kan gøre en mere sårbar over for påvirkning. Ved at forstå sine egne svagheder og bias, kan man bedre forberede sig på at modvirke de påvirkningsteknikker, der er mest effektive mod en selv.
Målet med dette foredrag er at skabe indsigt. Dels til ens egne hensigter/ønsker og til den information, man præsenteres for, eller når man bliver bedt om at træffe beslutninger. Have modet til at vente en kende inden en beslutning eller evnen til at kunne sige nej. (nyhedsbrev#16 – Lær at sige nej rigtigt)
Jeg vil præsentere 8 arketyper og deres tilhørende adfærdsmønstre i ledelsesrummet, som kan hjælpe med genkendelighed af ens egne valg og undgå manipulation eller stagnation i ens ledelse. Formatet er med en skefuld humor, inkludering af fede grafiske illustrationer og et superhelte-mindset med styrker og svaghedsbarometer. Min tilgang vil tage udgangspunkt i ledere i offentlige organisationer på grund af deres kompleksitet og min personlige erfaring, men det vil også være relevant for ledere i private virksomheder.
Læs mere om psykologiske influencers og de 8 arketyper her
​​​​​​​Varighed: 1-3 time. Fysisk. Indeholder både teori og praksiseksempler. God at kombinere med positioner. 
Kontakt
Kontakt mig gerne for et uforpligtende møde, hvor vi kan aftale nærmere. Send venligst en besked via formularen, og jeg vil kontakte dig hurtigst muligt. 
Du kan også booke mig til et virtuelt møde på 30 minutter ved at klikke her.
Send besked
Mange tak!
Back to Top